COACHINGPEDIA


A acompania = dese ori pentru a descrie cum se desfasoara o sedinta sau un proces de coaching, se foloseste expresia “coach-ul acompaniaza clientul spre atingerea rezultatelor propuse”, adica insoteste clientul, il intovaraseste in directia in care acesta isi propune sa mearga (conform dex ). Cuvantul acompaniere descrie rolul neutru al coach-ul in stabilirea directiei catre care clientul alege in mod deliberat sa se indrepte.


Ascultarea activa = modaliate de ascultare care imbunatateste comunicarea si este folosita pentru a informa, ca sprijin moral  sau pentru a arata respect pentru interlocutor. Arata celui cu care vorbim ca am inteles ce vrea sa spuna, fara a-l intrerupe in timp ce vorbeste. De asemenea, prin a.a aratam ca am inteles cele spuse de interocutor cu ajutorul simturilor. Este o tehnica eficienta in discutarea problemelor dificile si dezvolta empatia.


Ascultarea empatica = modalitatea de ascultare care are ca scop intelegerea lucrurilor pe care interlocutorul le comunica, a valorilor si a modului de a percepe o anumita situatie. Unul din principiile a.e este acela de a nu impune interlocutorului propriul sistem de valori si arata o foarte mare toleranta.

Business Coaching = ajutorul pe care un coach il da echipelor de lucru prin maximizarea potentialului acestora si dezvoltarea angajatilor, avand ca scop cresterea performantelor.  Se realizeaza prin: cresterea eficientii comunicarii in cadrul echipei, prin stimulaterea  inovatiei si creativitatii, prin furnizarea de instrumente pentru realizarea schimbarii organizationale, prin motivarea si identificarea nevoilor angajatilor si rezolvarea problemelor care pot sa apara in cadrul echipei.

Coaching = proces de indrumare al unei persoane (coachee) de indrumare de catre o alta persoana (coach) in procesul sau dezvoltare personala, de depasire al unor obstacole sau de autodepasire. Este bazat pe dialog si comunicare speciala, care utilizeaza ascultarea activa si directioneaza coachee-ul spre gasirea de raspunsuri utilizand intrebarile deschise potrivite. Coaching-ul este un proces care se realizeaza impreuna cu clientul si este o relatie voluntara si confidentiala intre cei doi participanti. Vezi si „coach” si „coachee”.

Coachee(client) = persoana care beneficiaza de coaching

Coach = persoana care isi ajuta clientul (coachee) sa identifice si sa atinga obiective specifice, furnizeaza instrumente si perspective care sa il ajute in atingerea scopurilor si creeaza  puncte de constientizare la care clientul sa reflecteze. Un coach este absolventul unor cursuri acreditate  si recunoscute de institutiile abilitate, cum ar fi ICMF (International Coach Institute) sau ECMC (European Coach Institute).

Contractare = etapa din cadrul procesului de coaching prin care se stabilesc obiectivele generale pe care clientul si le doreste realizate pana la finalul procesului, responsabilitati atat pentru coach, cat si plentru client, se definesc asteptarile atat de catre client, cat si de catre coach. Faza de contractare implica de asemenea, stabilirea cadrului de lucru, a conditiilor in care se va desfasura coaching-ul si are ca baza documentata contractul de coaching, cadrul de lucru sau o conventie scrisa dintre coach si client. De asemenea, la nivelul fiecarei sedinte de coaching, contractarea are loc la inceputul sedintei si este legata de stabilirea si definirea obiectivului specific pe care se vor focusa atat coach-ul, cat si clientul, in respectiva sedinta de coaching. De-a lungul sedintei de coaching, in situatiile in care obiectivul ales initial pentru sedinta de coaching devine irelavant, insuficient sau nesatisfacator, coach-ul (dar si clientul) pot initia o alta contractare, ceea ce implica definirea unui alt obiectiv ales in concordanta cu directia si sensul in care de desfasoara sedinta de coaching.


Exercitiu de coaching = exercitiu de explorare si de invatare prin care clientul acceseaza idei, perspective si resurse, care il vor sustine in demersul propus. De cele mai multe ori, exercitiile de coaching sunt propuse de catre coach clientului, ca tema de lucru intre sedintele de coaching. Cateva exemple de exercitii de coaching: “Scrie 50 de beneficii pe care le-ai obtine, atingand obiectivul propus”, “Descrie situatiile de viata care iti vin in minte, in care simti ca iti pierzi din putere (nu esti responsabil in raport cu tine) si in care te pozitionezi mai jos fata de potentialul de care esti capabil”. “Ia-ti o ora tu cu tine, singur fara sa faci nimic. Scrie apoi in agenda cum te-ai simtit, ce ganduri ti-au trecut prin minte, cum te sustine acest demers pentru a crea mai mult spatiu in viata ta?”.


G.R.O.W = model de coaching structurat pe cresterea performantei; acronim pentru Goal (stabilirea obiectivului), Reality (realitatea prezenta in care se afla clientul), Options (explorarea optiunilor si alternativelor), Wrap Up/Will/Way Forward (fixarea traseului). Vezi si „T.G.R.O.W”

Nisa de coaching = este acel segment de piata, care are nevoi si tehnici specifice de aplicare a coachingului.  Ex:  business coaching, life coaching, financial coaching, spiritual coaching, career coaching etc.

Obiectiv S.M.A.R.T = obiectiv care indeplineste 5 conditii: este Specific (indica ceea ce se doreste sa se obtina), Masurabil (este cuantificabil si permite stabilirea cu exactitate a ceea ce inseamna sa fie atins), Abordabil (poate fi intr-adevar atins), Relevant (contribuie la realizare unui obiectiv mai mare), incadrat in Timp (este specificata data pana cand ar trebui sa se realizeze)

Peer coaching =  grup de practica initiat de coachi, care se intalnesc pentru a exersa si a invata unii de la altii.  Obiectivul acestuia este dezvoltarea abilitatilor coach-ilor si pregatirea coach-ilor in formare pentru examenul final de acreditare. Vezi si “coaching”

T.G.R.O.W = model de coaching  care urmareste cresterea nivelului de constientizare al coachee-ului si asumarea responsabiliatii asupra rezultatelor. Prin acest model, coach-ul foloseste intrebari pentru a intelege mai bine nevoile clientului si pentru a furniza metodele potrivite pentru atingerea obiectivelor. Este un acronim pentru: Topic (subiectul discutiei trebuie stabilit), Goal (obiectivul in coaching este atingerea scopurilor clientului), Reality (coach-ul testeaza realitatea pentru a vedea unde se afla coachee-ul in raport cu scopurile sale), Options (coachee-ul exploreaza fiecare optiune pe care o are pentru a-si atinge scopul), Wrap Up/Will/Way Forward (traseul viitor - clientul identifica si stabileste actiunea pe care o va intreprinde). Vezi si „G.R.O.W”

Zona de confort = reprezinta acel spatiu in care simtim ca nu ni se poate intampla nimic rau, nu trebui sa luam decizii majora sau sa ne asumam un risc, insa care ne impedica sa evoluam.


Daca ai intrebari sau cauti explicatia pentru un termen din coaching, asteptam mesajul tau la csgbucuresti@gmail.com.

Anca Tomoroga





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu